Ce se intampla cand o drona loveste un avion? | Lumea Dronelor
Ce se intampla cand o drona loveste un avion?

Ce se intampla cand o drona loveste un avion?

Publicat de pe data de 04. 08. 2020., 12:32:21

  • Distribuie:

Cunoasteti regulile pana acum: Nu zburati drona nicaieri in spatiul aerian controlat, unde ar putea intra in conflict cu aeronavele cu echipaj - cu exceptia cazului in care aveti un motiv specific pentru efectuarea zborului, aveti toate permisiunile necesare din partea autoritatilor locale de reglementare - si stii cu adevarat ce faci. De ce? Vei vedea.

 

Cresterea fenomenala a pietei de drone din ultimii sapte ani a dat nastere unui numar extraordinar de noi utilizatori. Dronele sunt utilizate pentru cartografiere, securitate, cautare si salvare, videografie si fotografie de ultima generatie, sondaje, cercetari arheologice, lucrari ale politiei si multe altele. Si, desi acum se recunosc numeroasele lucruri uimitoare pe care dronele le pot face pentru noi, exista si ingrijorare cu privire la pericolele potentiale pe care le prezinta dronele. Mai exact, ce s-ar putea intampla daca o drona s-a ciocnit cu o aeronava echipata. Ce daune ar putea fi cauzate? Cercetatorii au incercat sa obtina un raspuns la aceasta intrebare.

 

O coliziune deliberata

Unul dintre modurile de a testa ce s-ar putea intampla este sa aveti o coliziune reala intre o aeronava reala si o drona in circumstante controlate. Si recent, in Ungaria, tocmai asta au facut. Folosind un Antonov AN-2 construit in Rusia, au fost organizate o serie de ciocniri. Una dintre ele a lovit structura biplanului, o alta a lovit suprafata inferioara a pernei de aer si a treia a fost zguduita prin propulsoare.

 

Videoclipul este in limba maghiara, asa ca este posibil sa doriti sa derulati spre scenele diferitelor ciocniri, care sunt urmate de fotografii cu miscare lenta si apoi aruncati o privire asupra pagubelor.

 


Mai mare decat un Cessna ...

Aceasta cercetare a fost realizata prin scene cat mai apropiate accidentelor care s-ar putea intampla in viata reala. Si desi datele de aici sunt utile, acestea nu reprezinta ceea ce s-ar putea intampla cu o aeronava mai mica sau cu viteze mai mari. Unii dintre cei care au comentat videoclipul YouTube au sugerat ca AN-2 este construit ca un rezervor si este posibil sa nu fi fost neaparat cea mai buna aeronava pentru acest tip de test.

 

"Chiar daca avarierea AN-2 pare superficiala, ar mai fi nevoie de cateva ore pentru repararea luarii acestei aeronave din serviciu. Mai mult ca sigur, o aeronava de aceasta dimensiune ar primi daune superficiale daca ar fi lovita de o drona, dar exista potentialul de a provoca pagube catastrofale (la o aeronava mai mica)."

- Joe Morales, YouTube User

 

Inapoi la laborator

Un alt mod de a efectua aceste tipuri de teste este in laborator. S-ar putea sa nu fie la fel de „real-world”, dar testele pot fi efectuate fara a risca deteriorarea unei aeronave sau o posibila vatamare a unui om. In cadrul acestor teste, oamenii de la Institutul de Cercetare de la Universitatea din Dayton au lansat un Phantom 2 mai vechi la marginea de frunte a unei aripi a aeronavei Mooney M20. Drona a fost lansata cu ajutorul unui tun cu aer comprimat, UAV-ul creand un impact de 238 MPH - cifra care va fi in curand contestata. Sa vedem care a fost rezultatul la aceasta viteza:

 


Realist?

In acest exemplu, este destul de clar ca drona ar fi provocat daune grave daca s-ar fi produs o coliziune reala la acea viteza. Dar aceasta este o viteza maxima pentru aeronava respectiva, nu genul de viteza pe care ar zbura-o in mod obisnuit in timpul decolarii sau aterizarii. Insa tocmai in timpul acelei situatii, cand aeronava se afla la altitudini mai mici, este mai probabil sa se produca o coliziune.

 

Imediat dupa ce aceasta cercetare a fost facuta publica, DJI a pus problema modului in care a fost efectuata cercetarea. Zborul la 238 MPH, a spus compania, nu a fost realist - si a presupus viteza maxima a aeronavei si chiar mai mare decat viteza maxima de care este capabila drona Phantom 2. DJI a sugerat si ca cercetarea a fost manipulata in asa fel incat lovitura de pasare sa fie redusa la minim, desi aceasta ar fi mai periculoasa si ar produce mai multe pagube decat coliziunea cu o drona.

 

"UDRI a manipulat videoclipul pentru a crea un scenariu de neconceput in viata reala, cu o viteza mai mare decat viteza maxima combinata a dronei si a avionului, care este, de asemenea, mai rapid decat recomandarile de testare ale Federatiei Aviatiei Federale a SUA (FAA). UDRI nu a dezvaluit metodologia de testare sau datele rezultate si, desi a recunoscut ca un test similar cu o pasare simulata a provocat „daune mai evidente”, a promovat doar videoclipul care prezinta daune provocate de o drona DJI."

- Declaratie DJI

 

 

Critica

DJI a adus critici la adresa acestei cercetari; si tare. Vicepresedintele politicii si afacerilor juridice al companiei, Brendan Schulman, a pus in discutie o mare parte din metodologia de cercetare si concluziile publicate.

 

"... Viteza de impact testata, 238 mph, depaseste cu mult orice viteza de coliziune posibila intre un Mooney M20 si un DJI Phantom 2. Manualul de functionare a pilotului M20J listeaza viteza structurala maxima a unui Mooney 20 la 174 noduri, care este de 200 mph. Viteza de croaziera va fi de obicei de 140-160 noduri (161-184 mph), la mai mult de o mila deasupra solului. Phantom si celelalte drone ale noastre au caracteristici de limitare a altitudinii incorporate. Astfel, in altitudini care nu sunt mai mari de cateva sute de metri deasupra solului, unde zborului unei drone este posibil, Mooney M20 ar decola sau ateriza la viteze intre 70-88 noduri (81-101 mph)."

- Brendan Schulman, DJI

 

 

Refutarea DJI este destul de lunga si, in cele din urma, se incheie cu acest apel la actiune:

"Va solicitam respectuos sa va retrageti cercetarea, sa eliminati video-ul alarmist din circulatie si sa emiteti o declaratie corectiva publicului si tuturor mijloacelor de informare in care ati aparut, recunoscand ca configuratia testului a fost invalida avand in vedere caracteristicile de zbor ale celor doua aeronave testate, standardele de testare FAA si valoarea limitata a unui singur test."

- Brendan Schulman

 

Videoclipul, care a primit atentie mass media, a reflectat un scenariu ireal. The Dayton Daily News l-a citat pe directorul de comunicare al DJI din America de Nord, Adam Lisberg, afirmand urmatoarele:

 

"Ce arata acest videoclip, este ca daca luati aripa unui avion mic si trageti ceva spre el la sute de kilometri pe ora, il veti deteriora. Puteam si eu sa va spun asta."

- Adam Lisberg

 

 

Prejudecati DJI

Trebuie sa empatizam cu DJI umpic. Deoarece producatorul vinde mai multe drone decat oricine altcineva, acestea sunt dronele selectate cel mai des pentru orice testare focusata asupra sigurantei dronelor. Si, atunci cand imaginile de la astfel de teste devin succint virale, se lasa impresia asocierii DJI cu aceste impacturi si daune ulterioare - chiar daca coliziunea deliberata ar fi implicat o metodologie de testare discutabila ..

 

 

Mai nou, mai mic, mai usor

Tendinta, cel putin in cazul DJI, pare sa fie spre drone de consum mai mici si mai usoare. Un Mavic Air 2, de exemplu, este mult mai mic si mai usor decat Phantom 2 (care pare aproape antic acum - si avea doi ani in momentul in care au fost efectuate cercetarile). S-ar parea mult mai putin probabil sa provoace o problema decat generatia mai veche. Un Inspire 2, desigur, ar fi mai greu. Dar o persoana care detine o astfel de drona, de inalta calitate, este cel mai probabil indeajuns de experimentata pentru a cunoaste pericolele zborului in zone de conflict cu aeronave manevrate de un echipaj. Iarasi Mavic Mini? La 249 g, nu prezinta un risc prea mare.

 

Pune capul la bataie

Nu suntem ingineri. Nu putem spune, cu mare certitudine, care sunt riscurile. Ceea ce va putem spune, insa, este ca, daca o coliziune a dus la deteriorarea unei aeronave cu echipaj, mizele sunt potential foarte mari. Si, deci, nu merita riscul - niciodata.




Elicopterul NASA ar putea fi primul vehicul care zboara pe alta planeta

Cum lucreaza angajatii DJI in aceste momente dificile?


👉 Magazin - Dronshop.ro 👈


Articole legate


Articole recomandate


Categorii


Etichete


DJI Oradea ARSDJI Oradea EnterpriseDJI Oradea Agricultura

K-Index

K-Index